
Z A P I S K I   H I S T O R Y C Z N E   —   T O M   L X X X I   —   R O K   2 0 1 6
Zeszyt 3

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

http://dx.doi.org/10.15762/ZH.2016.36

MACIEJ WOJTACKI  
(Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie)

REPRESJE ADMINISTRACYJNE  
WOBEC „PRZEGLĄDU WILEŃSKIEGO” LUDWIKA ABRAMOWICZA 

W LATACH TRZYDZIESTYCH XX WIEKU  
PRZYCZYNEK DO POLITYKI PRASOWEJ OBOZU POMAJOWEGO

Słowa kluczowe: administracja państwowa, II Rzeczpospolita, prasa polska, Wilno, 
krajowość, stosunki narodowościowe, cenzura

„Przegląd Wileński” był periodykiem, który na trwałe wpisał się w histo-
rię ziem byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego w pierwszej połowie XX w. 
Pismo powstało na przełomie 1911 i 1912 r. w środowisku wileńskiej inteli-
gencji reprezentującym tzw. ideę krajową. Wśród prekursorów tej koncepcji 
politycznej, a zarazem założycieli „Przeglądu Wileńskiego” należy wymienić: 
Michała Römera, Ludwika i Witolda Abramowiczów czy Bronisława Krzyża-
nowskiego i Zbigniewa Nagrodzkiego. Historia „Przeglądu Wileńskiego” nie 
doczekała się dotychczas całościowej analizy. Proces powstania pisma i jego 
działalności do roku 1915 dość szczegółowo przedstawił Jan Sawicki�. Nato-
miast nie znajdujemy dokładnego omówienia działalności wileńskiego cza-
sopisma w okresie II Rzeczypospolitej, dokładnie zaś historii redakcji i uwa-
runkowań działalności „Przeglądu Wileńskiego” w warunkach niepodległego 
państwa polskiego.

W artykule poświęconym działalności głównego czasopisma stanowiące-
go trybunę dla tzw. krajowości zasadne jest przedstawienie definicji tego ter-
minu, zwłaszcza że wśród badaczy podejmujących to zagadnienie zauważalne 
są różnice interpretacyjne�. Pojęciem konstytutywnym był „kraj”, którym to 

� Jan Sawicki, „Przegląd Wileński” w latach 1911–1915. Część I, Zapiski Historyczne, t. 59: 
1994, z. 4, s. 41–56; idem, „Przegląd Wileński” w latach 1911–1915. Część II, ibid., t. 60: 1995, 
z. 1, s. 39–63.

� J. Bardach, O świadomości narodowej na Litwie i Białorusi, [in:] Między Polska etniczną 
a historyczną, red. Wojciech Wrzesiński, Wrocław 1988, s. 241, 247–254; Zygmunt Jundziłł, 
Z dziejów polskiej myśli politycznej na ziemiach b. W. X. Litewskiego (wspomnienia wileńskie), 
[in:] „Alma Mater Vilniensis”. Prace społeczności akademickiej Uniwersytetu Stefana Batorego 



M a c i e j  Wo j t a c k i [564]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

mianem określano ziemie byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego. Jak wska-
zywano w „Przeglądzie Wileńskim”, zręby krajowości miały się ukształtować 
po przełomowym dla ziem Cesarstwa Rosyjskiego rewolucyjnym roku 1905. 
W tym też czasie powstała założona i redagowana przez Michała Römera „Ga-
zeta Wileńska”, której pierwszy numer ukazał się 15 (28) II 1906 r. Na jej ła-
mach formułowane były podstawowe zasady krajowości. Pierwszą z nich było 
uzyskanie przez ziemie przynależące do „kraju” samodzielności i odrębno-
ści, przede wszystkim gospodarczej i kulturalnej, w ramach tych organizmów 
politycznych, w których będą się znajdowały. Drugim głównym postulatem 
krajowości było dążenie do równouprawnienia politycznego wszystkich na-
rodowości zamieszkujących ziemie litewsko-białoruskie�. Jest to definicja bę-
dąca efektem ćwierćwiecza rozważań jej autora, L. Abramowicza, nad tym, 
co stanowiło istotę krajowości. Wcześniej, szczególnie przed pierwszą wojną 
światową, L. Abramowicz odrzucał możliwość postrzegania krajowości w ka-
tegoriach ideologicznych. W 1913 r. wskazywał, że „krajowość nie jest ideą, 
lecz metodą postępowania i o tym należy pamiętać”�.

Wyraźną cezurę w historii tak ruchu krajowego, jak i związanego z nim 
periodyku stanowi pierwsza wojna światowa. Do jej wybuchu w latach 1912–
1914 „Przegląd Wileński” wychodził w formule tygodnika, choć najczęściej 
docierał do czytelników co dwa tygodnie jako numer podwójny�. Po wybu-
chu wojny redakcja periodyku ze względów organizacyjnych zdecydowała 
o wstrzymaniu działalności wydawniczej�. Z początkiem roku 1915 udało się 
jednak wznowić wydawanie pisma, które przekształciło się w dziennik. Ze 
względu na warunki wojenne wydawany on był jednak z licznymi przerwa-
mi. We wrześniu tegoż roku próbowano jeszcze ratować „Przegląd Wileński” 
przez powrót do formuły tygodnika. Była to jednak próba nieudana i numer 
z 29 VIII (11 IX) 1915 r. był ostatnim przed wkroczeniem wojsk niemieckich 
do Wilna tydzień później�. 

Redaktor L. Abramowicz opuścił Wilno już w marcu 1914 r. i przeniósł 
się do Warszawy. W stolicy Królestwa Polskiego pisał do „Myśli Polskiej”, 

na obczyźnie. Prace zebrane, Londyn 1958, s. 45–46, 53–56; Jan Jurkiewicz, Rozwój polskiej 
myśli politycznej na Litwie i Białorusi w latach 1905–1922, Poznań 1983; Krzysztof Buchowski, 
Litwomani i polonizatorzy. Mity wzajemne postrzeganie w stosunkach polsko-litewskich w pierw-
szej połowie XX wieku, Białystok 2006, s. 95–103; Dariusz Szoper, Sukcesorzy Wielkiego Księ-
stwa. Myśl polityczna i działalność konserwatystów polskich na ziemiach litewsko-białoruskich 
w latach 1904–1939, Gdańsk 1999, s. 30–33.

� Trzydziestolecie ideologii krajowej, Przegląd Wileński, 1936, nr 5, s. 1.
� Ludwik Abramowicz, Stanowisko krajowe a idea narodowa, ibid., 1913, nr 13–14, s. 2.
� Jan Sawicki, „Przegląd Wileński” w latach 1911–1915. Część I, s. 47–48.
� Redakcja, Do czytelników „Przeglądu Wileńskiego”, Wilno, sierpień 1914 r.
� J. Jurkiewicz, op.cit., s. 117–119.

130



Represje administracyjne wobec „Przeglądu Wileńskiego”...[565]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

„Stolicy”, „Widnokręgu” oraz „Dziennika Narodowego”�. W czasie wojny 
nawiązał również współpracę z redagowanymi przez Stanisława Kota „Wia-
domościami Polskimi”, w których w tym czasie publikował również Michał 
Römer. Wskazywał on na to, że właśnie w okresie pierwszej wojny światowej 
doszło do gruntownego przewartościowania poglądów L. Abramowicza na 
kwestię krajową i relacje polsko-litewskie, które w przyszłości rzutowały na 
relacje z polskimi władzami administracyjnymi. W swych spostrzeżeniach 
M. Römer podkreślał: „Ludwik Abramowicz zupełnie niespodziewanie stał 
się wyznawcą niepodległości, niepodzielnego W. X. Litewskiego przynajmniej 
w takich ramach, w jakich by ono od Rosji oderwać się dało. [...] Nie spodzie-
wałem się w nim tego zwrotu, zgoła nieoczekiwanego wobec jego dawnego 
stanowiska. Dziś stoi on, o ile o sprawę litewską chodzi, na bardzo wyraźnym 
stanowisku krajowym litewskim, spotęgowanym, do poziomu państwowego. 
Jest przeciwny nawet oderwaniu od Litwy, jakichś cząstek spolonizowanych, 
w celu wcielenia ich do Polski, co byłoby tu powszechnie pożądane, nawet na 
wypadek połączenia całej Litwy z Polską na zasadach związkowych”�.

ODRODZENIE SIĘ „PRZEGLĄDU WILEŃSKIEGO”  
W OKRESIE II RZECZYPOSPOLITEJ

Działalność wydawnicza zawieszonego w czasie pierwszej wojny świato-
wej „Przeglądu Wileńskiego” została wznowiona dopiero po sześciu latach. 
Pierwszy numer reaktywowanego periodyku ukazał się 1 XI 1921 r.10

Wpływ na tak późne odrodzenie się organu krajowców miały zarówno 
warunki polityczne, jak i praca L. Abramowicza w strukturach administracyj-
nych Zarządu Cywilnego Ziem Wschodnich, gdzie pełnił m.in. funkcję kie-
rownika wileńskiego oddziału Wydziału Prasowego11, oraz wydawanie przez 
niego „Gazety Krajowej”. Nowy organ środowiska krajowców został założony 
przez L. Abramowicza we wrześniu 1920 r. Funkcję wydawcy i redaktora pis-
ma pełnił niemal do końca maja 1921 r., gdy „Gazeta Krajowa” przeszła na 
własność Ludwika Chomińskiego12. W kolejnych miesiącach między oboma 
pismami, tj. „Gazetą Krajową” i „Przeglądem Wileńskim”, doszło do sporu 
o miejsce i rolę idei krajowej w życiu politycznym ziem północno-wschod-

� Od Redakcji, Przegląd Wileński, 1914, nr 9–10, s. 1; Maria Nekanda-Trepka, Ludwik 
Abramowicz-Niepokójczycki – redaktor „Przeglądu Wileńskiego”, [in:] Ostatni obywatele Wiel-
kiego Księstwa Litewskiego, red. Tadeusz Bujnicki, Krzysztof Stępnik, Lublin 2005, s. 51.

� Zbigniew Solak, Listy Michała Römera do Ludwika Abramowicza z lat 1908–1938. Cz. I: 
Lata 1908–1917, Rocznik Biblioteki PAN w Krakowie, R. 44: 1999, s. 322.

10 Reakcja, Przegląd Wileński, 1921, nr 1, s. 1–2.
11 Joanna Gierowska-Kałłaur, Zarząd Cywilny Ziem Wschodnich (19 lutego 1919 – 

9 września 1920), Warszawa 2003, s. 74, 110.
12 Z dniem dzisiejszym..., Gazeta Krajowa z 28 V 1921 r., s. 2.

131



M a c i e j  Wo j t a c k i [566]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

nich II Rzeczypospolitej13. Ostatecznie „Gazeta Krajowa” – wydawana do koń-
ca lipca 1922 r. – została sprzedana grupie miejscowych ziemian, którzy na jej 
zrębach założyli jedno z najważniejszych polskich pism codziennych okresu 
międzywojennego – „Słowo”, które publikowano w Wilnie do września 1939 r. 
W wyniku upadku „Gazety Krajowej” najważniejszym czasopismem reprezen-
tującym ideę krajową został periodyk prowadzony przez L. Abramowicza. 

W pierwszym wydanym po zakończeniu wojny numerze „Przeglądu” 
podkreślano, że nowa rzeczywistość polityczna, w jakiej znalazło się Wilno 
i kraj po zajęciu miasta przez wojska generała Lucjana Żeligowskiego, była 
„całkowitym zaprzeczeniem tych ideałów wolności, równości i braterstwa, 
o których marzyliśmy i za które kopie kruszyliśmy przed wojną”14. W związ-
ku z tym cele pisma pozostały tożsame z przedwojennymi: walka z obu na-
cjonalizmami, litewskim i polskim, fanatyzmem religijnym oraz dążenie do 
realizacji programu federacyjnego, który odzwierciedlał, zdaniem L. Abramo-
wicza, najpiękniejsze polskie tradycje, w których zachowana była równowaga 
poszczególnych części składowych przedrozbiorowej Rzeczypospolitej15.

Helena Romer-Ochenkowska, wieloletnia publicystka większości cza-
sopism krajowych, a w okresie międzywojennym również „Słowa” i „Kurie-
ra Wileńskiego”, w swych pamiętnikach tak ilustrowała ówczesne poglądy 
L. Abramowicza: „[...] stał nieustępliwie na stanowisku tzw. krajowym. Chciał 
i z nim cała grupa tzw. tutejszych, których ja określałam ściślej jako litewskich 
Polaków, autonomii co najmniej, unii lub dwukantonalnego kraju [...], pod-
kreślała również, że zwalczał wszystkie pisma polskie, uważał że stan w Wilnie 
jest okupacją polską i gwałtem nad Litwą”16. Właśnie w związku z formuło-
wanymi w takim duchu deklaracjami dotyczącymi kwestii stosunków pol-
sko-litewskich pismo cieszyło się wzrastającym zainteresowaniem ze strony 
władz administracyjnych, w tym policji państwowej. Już w okresie kampanii 
wyborczej do Sejmu wileńskiego na przełomie lat 1921 i 1922, czyli tuż po 
wznowieniu działalności czasopisma, „Przeglądowi Wileńskiemu” zarzucano 
sprzyjanie rządowi litewskiemu w Kownie17. Stąd też „Przegląd Wileński” nie 
otrzymywał w okresie kampanii wyborczej do Sejmu wileńskiego subwencji 
z funduszu Delegata Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w Wilnie, którymi dość 

13 Zob. Ludwik Chomiński, Rok Gazety Krajowej, Gazeta Krajowa z 24 V 1922 r., s. 1; 
Nasze stanowisko, Przegląd Wileński, 1922, nr 22–23, s. 1–2.

14 Reakcja, s. 1.
15 Ibid., s. 1–2; Ludwik Abramowicz, Spaczona idea, Przegląd Wileński, 1921, nr 1, s. 2–3.
16 Lietuvos mosklų akademijos Vrublevskių biblioteka, Vilnius (dalej cyt. LMAVB), „Hele-

na Romer-Ochenkowska”, F. 138-2199, [vol.] 3, k. 107.
17 Wybory do Sejmu wileńskiego 8 stycznia 1922, Wilno 1922, s. 65–88; Joanna Januszew-

ska-Jurkiewicz, Stosunki narodowościowe na Wileńszczyźnie w latach 1920–1939, Katowice 
2011, s. 309–311.

132



Represje administracyjne wobec „Przeglądu Wileńskiego”...[567]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

hojnie obdzielano część polskich pism wydawanych wówczas w Wilnie, m.in. 
„Gazetę Wileńską” i  „Ziemię Wileńską”, organy prasowe Straży Kresowej oraz 
wspomnianą „Gazetę Krajową”, „Nasz Sztandar” i „Rzeczpospolitą”18.

Przez pierwsze kilka lat po wznowieniu działalności „Przeglądu Wileńskie-
go”, mimo że redakcja pisma wyraźnie stała na stanowisku autonomii Wilna 
i wielokrotnie krytykowała charakter stosunków polsko-litewskich oraz sto-
sunków narodowościowych na ziemiach północno-wschodnich II Rzeczypos
politej19, jego publicystyka nie była przedmiotem bliższego zainteresowania ze 
strony miejscowych władz administracyjnych. Pierwsze zachowane dokumen-
ty na temat wydawnictwa, wytworzone przez Wileńskie Starostwo Grodzkie, 
pochodzą z roku 1925 i dotyczą głównie sytuacji finansowej pisma.

Z zebranych wówczas informacji wynika, że „Przegląd Wileński” do poło-
wy 1925 r. był w znacznym stopniu subsydiowany przez założyciela Biblioteki 
Wróblewskich w Wilnie, mecenasa Tadeusza Wróblewskiego. Po jego śmierci 
– w lipcu 1925 r. – pismo miało się znaleźć w trudnej kondycji finansowej. 
Fundusze na jego działalność miał wówczas przekazywać redakcji Tymcza-
sowy Litewski Komitet Narodowy. Poza tym od tego momentu „Przegląd 
Wileński” współfinansował jego wydawca L. Abramowicz. Wśród stałych 
współpracowników wymieniano m.in. L. Chomińskiego – wówczas posła na 
Sejm I kadencji, Stanisława Hrynkiewicza, Białorusina, który był w tym czasie 
stałym korespondentem „Białoruskiej Krynicy”, przedstawiciela mniejszości 
żydowskiej Mieczysława Goldsztejna – będącego również pracownikiem „Ku-
riera Wileńskiego”. Nie można również zapomnieć o piszącym cały czas do 
„Przeglądu” profesorze M. Römerze, który po utworzenie Litwy Środkowej 
przeniósł się do Kowna i regularnie przesyłał artykuły i korespondencje oraz 
wspomagał pismo finansowo20. W skład redakcji na przełomie lat dwudzie-
stych i trzydziestych wchodził również Adam Ciszewski21, współpracujący 
także z „Kurierem Wileńskim”.

W notatce zamieszczonej w „Przeglądzie Wileńskim” 1925 r. znajdujemy 
informację o tym, że w ciągu prawie czterech lat (1921–1925) w stosunku do 
organu krajowców nie podejmowano żadnych działań administracyjnych 
i nie toczyły się żadne postępowania karne. Wskazuje to wyraźnie na to, że 

18 Daria Nałęcz, Sytuacja finansowa pism wileńskich w latach 1920–1921, Kwartalnik His
torii Prasy Polskiej, R. 22: 1983, nr 3, s. 57–61.

19 Białorusin, Nie tędy droga, Przegląd Wileński, 1924, nr 3, s. 3.
20 List M. Römera do L. Abramowicza z 19 III 1928 r., w: Zbigniew Solak, Listy Michała 

Römera do Ludwika Abramowicza z lat 1908–1938. Cz. II: Lata 1918–1928, Rocznik Biblioteki 
PAN w Krakowie, R. 45: 2000, s. 360.

21 Lietuvos centrinis valstybės archyvas, Vilnius (dalej cyt. LCVA), „Redagowanie oraz za-
jęcie nakładu czasopisma pod nazwą «Przegląd Wileński»” (1928–1938), F. 51-7-1740, k. 148, 
205–207.

133



M a c i e j  Wo j t a c k i [568]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

idea krajowa w ocenie ówczesnych władz administracyjnych nie była postrze-
gana jako jakiekolwiek zagrożenie dla państwa polskiego, mimo wyraźnie de-
klarowanych na łamach pisma dążeń do autonomii byłych ziem Wielkiego 
Księstwa Litewskiego w ramach II Rzeczypospolitej22. Ponadto podkreślano, 
że pismo, mimo iż prezentowało wysoki poziom merytoryczny, nie cieszyło 
się zbyt dużą poczytnością ze względu na brak wśród wileńskiej inteligencji 
sympatyków tego kierunku politycznego23. Spośród wydawanych 400 egzem-
plarzy „Przeglądu” większość kierowana była do prenumeratorów, z czego 
poza Wilnem rozchodziła się mniej niż połowa nakładu. Około 130 egzem-
plarzy pisma wysyłanych było do różnych miejscowości na terenie Polski, a na 
terenie Republiki Litewskiej pismo miało około 40 stałych czytelników24. Stan 
ten nie ulegał zasadniczym zmianom przez cały okres międzywojenny, jedy-
nie w latach 1930–1931 pismo nieznacznie zwiększyło nakład.

Stosunek władz administracyjnych do „Przeglądu Wileńskiego” w kolej-
nych latach niewiele się zmieniał. Do 1933 r. władze administracyjne przy-
najmniej dwukrotnie zwróciły się do prokuratury okręgowej w Wilnie o po-
ciągnięcie do odpowiedzialności L. Abramowicza za publikacje zamieszczane 
w „Przeglądzie Wileńskim”. Po raz pierwszy w 1928 r. – za korespondencję 
Józefa Lipskiego zamieszczoną w numerze 20 pisma z tego roku w dziale Piszą 
do nas25. Treść tego artykułu, poświęconego relacjom Kościoła prawosławne-
go z państwem polskim, miała w ocenie władz administracyjnych wykazy-
wać cechy przestępstwa przewidzianego w art. 154 kodeksu karnego (k.k.) 
oraz art. 1 Rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 10 V 
1927 r., czyli rozpowszechniać fałszywe wiadomości i nosi znamiona zniewagi 
osób lub instytucji publicznych26. 

Drugi taki przypadek nastąpił w 1931 r., gdy wydawcę pisma pociągnięto 
do odpowiedzialności za dwa artykuły opublikowane w numerze 21 z dnia 
25 XI 1931 r.27 Obydwa teksty dotyczyły kwestii stosunków narodowościo-
wych na Wileńszczyźnie. Pierwszy pod tytułem Moralne stępienie opisywał 
kwestię wystąpień młodzieży narodowej przeciwko ludności żydowskiej 
w Wilnie, drugi natomiast pt. Nowy i najnowszy kurs polityki polskiej w spra-
wie białoruskiej porównywał politykę narodowościową Rzeczypospolitej Pol-
skiej i Rosji Sowieckiej. Treści zawarte w obydwu artykułach miały spełniać 

22 Ibid., k. 207.
23 Ibid., k. 205.
24 Ibid., k. 109; „Przegląd Wileński” (1926–1938), F. 53-23-1827, k. 181v.
25 Józef Lipski, Z powodu „Archipastyrskiego posłanija”, Przegląd Wileński, 1928, nr 20, 

s. 8–9.
26 LCVA, F. 53-23-1740, k. 199.
27 Ibid., k. 197; Moralne stępienie, Przegląd Wileński, 1931, nr 21, s. 1–2; Nowy i najnowszy 

kurs polityki polskiej w sprawie białoruskiej, ibid., s. 3–4.

134



Represje administracyjne wobec „Przeglądu Wileńskiego”...[569]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

znamiona przestępstwa ściganego z art. 263 k.k., czyli rozpowszechniania fał-
szywych wiadomości mogących wywołać niepokój publiczny28. 

Należy jednak zaznaczyć, że w tym samym czasie, to jest w roku 1928, 
znacznie bardziej dokuczliwym represjom poddawane były największe pol-
skie dzienniki wychodzące w Wilnie. Konfiskaty dotknęły wówczas m.in. 
„Dziennik Wileński”, „Kurier Wileński” i „Słowo”. Wzmożenie represji wzglę-
dem prasy codziennej w tym czasie należy wiązać z osobą majora Stefana 
Kirtiklisa, który po przewrocie majowym objął funkcję naczelnika Wydziału 
Bezpieczeństwa w Wileńskim Urzędzie Wojewódzkim, oraz ze wzmożeniem 
na wniosek władz centralnych kontroli prasy w okresie przed wyborami do 
Sejmu wiosną 1928 r.29 W ramach protestu trzy największe wileńskie dzien-
niki ograniczyły bądź zawiesiły na trzy dni, od 18 do 20 marca 1928 r., swą 
działalność wydawniczą30. Co istotne, podobnych działań w okresie przedwy-
borczym S. Kirtiklis nie podjął względem „Przeglądu Wileńskiego”, mimo że 
reprezentowaną przez niego ideę krajową uważał za zjawisko bezwzględnie 
szkodliwe i utrudniające prowadzenie aktywnej kampanii wyborczej31. 

Represje te nie były niczym wyjątkowym w skali całego kraju, gdzie wła-
dze sanacyjne podjęły działania mające na celu monopolizację rynku praso-
wego. Polityka prasowa obozu piłsudczykowskiego zmierzała, jak wskazywał 
Andrzej Notkowski, do osiągnięcia trzech zasadniczych celów: opanowania 
bądź neutralizacji najpoczytniejszych pism codziennych; budowy struktur 
zależnych od obozu pomajowego przez rozbudowę sieci zależnych od obozu 
rządowego periodyków, która obejmowałaby największe ośrodki dzielnicowe, 
oraz ograniczania wpływów czasopism opozycyjnych, szczególnie o narodo-
wej proweniencji, które bądź utraciły możliwość druku lukratywnych ogło-
szeń administracyjnych, bądź poddane zostały nasilającym się z biegiem lat 
szykanom w postaci konfiskat poszczególnych numerów pisma. Zdaniem 
A. Notkowskiego bezpośrednim inicjatorem tych działań mógł być sam Mar-
szałek Józef Piłsudski32. Na wileńskim gruncie działania te uderzyły głównie 
w endecki „Dziennik Wileński”, który w tym czasie stał się najczęściej konfi-
skowanym pismem codziennym w Wilnie.

28 LCVA, F. 51-7-1740, k. 197.
29 Andrzej Notkowski, Prasa w systemie propagandy rządowej w Polsce 1926–1939. Stu

dium techniki władzy,  Warszawa 1987, s. 277–282.
30 Maciej Wojtacki, „Słowo” Stanisława Cata-Mackiewicza dziennik konserwatystów 

wileńskich w latach 1922–1939. Monografia pisma, Toruń 2009, s. 153.
31 Kazimierz Świtalski, Diariusz 1919–1935, do druku przygotowali Andrzej Garlicki, 

Ryszard Świętek, Warszawa 1992, s. 291.
32 Andrzej Notkowski, op.cit., s. 79–81; idem., Zza kulis „akcji prasowej” rządów poma-

jowych w Polsce (1926–1939). O ukrytym finansowaniu wydawnictw, [in:] „Literatura, prasa, 
biblioteka”. Studia i szkice ofiarowane profesorowi Jerzemu Jarowieckiemu w 65-lecie urodzin 
i 40-lecie pracy, red. Józef Szocki, Krzysztof Woźniakowski, Kraków 1997, s. 115–117.

135



M a c i e j  Wo j t a c k i [570]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

Pod koniec lat dwudziestych XX w. zaszły zmiany w redakcji „Przeglądu 
Wileńskiego”. Prawdopodobnie ze współpracy publicystycznej z pismem wy-
cofał się L. Chomiński. Zmienił się również adres redakcji w związku z przepro-
wadzką L. Abramowicza z ul. Uniwersyteckiej 9/9 na ul. Sierakowską 21/633.

Być może wydarzenia te były związane z objęciem przez L. Abramowicza 
na krótki czas funkcji zastępcy redaktora „Kuriera Wileńskiego”, co w opi-
nii H. Romer-Ochenkowskiej bardzo zaszkodziło jego pozycji na wileńskim 
partykularzu34, choć z pewnością przyczyniło się do poprawy stanu finansów 
pisma, które w tym czasie zwiększyło swój nakład do 500 egzemplarzy35. Na-
tomiast rozpoczęcie współpracy z organem wileńskiego Związku Naprawy 
Rzeczpospolitej negatywnie wpłynęło na działalność „Przeglądu Wileńskie-
go”. Od tego momentu bowiem zwiększyła się liczba podwójnych numerów 
czasopisma. O ile w latach 1923–1928 nie wydawano czasopisma o podwój-
nej numeracji, to od roku 1929 redakcja powróciła do tej praktyki, wydając 
dziewięć takich numerów, podobnie w kolejnym roku. W 1931 r. liczba po-
dwójnych numerów „Przeglądu Wileńskiego” wyniosła pięć, a w 1932 r. tyl-
ko jeden z numerów miał podwójną numerację. Wydaje się więc, że zmiany 
w częstotliwości wydawania krajowego periodyku można w pewnym stopniu 
wiązać z zaangażowaniem L. Abramowicza w redakcji „Kuriera Wileńskiego”. 
Z drugiej jednak strony należy podkreślić, że od początku lat trzydziestych 
pogarszał się stan zdrowia redaktora „Przeglądu Wileńskiego”, o czym infor-
mowała redakcja pisma36.

W redakcji „Kuriera Wileńskiego” L. Abramowicz pracował od połowy 
1929 do czerwca 1931 r. Ustąpienie z funkcji nastąpiło wskutek wyraźnej róż-
nicy poglądów w kwestii stosunków polsko-litewskich między redaktorem 
pisma Kazimierzem Okuliczem a jego zastępcą. Z informacji uzyskanych ze 
źródeł poufnych w redakcji sanacyjnego dziennika wynikało, że L. Abramo-
wicz miał utrudniać zamieszczanie na łamach „Kuriera Wileńskiego” tych 
artykułów dotyczących kwestii litewskiej, które nie odpowiadały jego poglą-
dom37. Redaktor „Przeglądu Wileńskiego” w związku z pojawiającymi się na 
forum Syndykatu Dziennikarzy Wileńskich oskarżeniami o złamanie zasad 
etyki dziennikarskiej przedstawił oświadczenie na temat charakteru swej pra-
cy w redakcji „Kuriera Wileńskiego”. Wskazywał, że w 1929 r. zwrócił się do 
niego redaktor naczelny tegoż pisma, K. Okulicz, wówczas poseł do Sejmu, 
„z propozycją objęcia kierownictwa nad pismem, gdyż wskutek jego usta-

33 Ibid., F. 53-23-1827, k. 181.
34 LMAVB, F. 138-2199, [vol.] 1, k. 68.
35 LCVA, F. 53-23-1827, k. 364.
36 Przegląd Wileński, 1930, nr 15–16, s. 12.
37 LCVA, „Redagowanie oraz zajęcie nakładu czasopisma pod nazwą «Kurier Wileński»” 

(1925–1939), F. 51-7-1733,  k. 271–272v.

136



Represje administracyjne wobec „Przeglądu Wileńskiego”...[571]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

wicznej nieobecności w Wilnie [...] do redakcji wkradło się pewne rozpręże-
nie, które groziło przejściem w stan anarchii”38. W związku z tym, że nie chciał 
on się zgodzić na objęcie funkcji redaktora naczelnego „Kuriera Wileńskie-
go”, strony doszły do porozumienia, w ramach którego L. Abramowicz miał 
odpowiadać za wewnętrzną organizację redakcji, nie miał natomiast repre-
zentować związanego z rządem dziennika na zewnątrz oraz wpływać na jego 
linię polityczną. Porozumienia tego L. Abramowicz świadomie nie przestrze-
gał, wpływając – według cytowanego oświadczenia – na publikację „Kuriera 
Wileńskiego” w zakresie „spraw krajowych i narodowościowych”, w której to 
sferze, jak przyznawał, udało mu się złagodzić dotychczasową linię dzienni-
ka. Podkreślał także, że działania te w jego ocenie nie były sprzeczne z jego 
przekonaniami i równoległą działalnością w „Przeglądzie Wileńskim”. Zre-
zygnował jednak z pracy w redakcji „Kuriera Wileńskiego”, aby nie narażać 
na ataki ze strony środowiska dziennikarskiego obu kierowanych czasopism. 
Z powyższego oświadczenia można jednak wnioskować, że zarzuty formuło-
wane pod adresem wydawcy „Przeglądu Wileńskiego” w cytowanej notatce 
nie odbiegały zbyt daleko od rzeczywistości i wskazują na faktyczne powody 
rozstania się L. Abramowicza z dziennikiem kierowanym przez K. Okulicza. 
Opinie o „cenzurowaniu” przez L. Abramowicza „Kuriera Wileńskiego” wy-
rażał m.in. Michał Biržyška39. 

Po 1933 r. działalność „Przeglądu Wileńskiego” coraz częściej ograniczana 
była przez konfiskaty i zajęcia, których dokonywały lokalne organy admini-
stracji. W latach 1933–1935 nakład pisma został kilkunastokrotnie skonfisko-
wany za publikacje dotyczące przede wszystkim kształtowania się stosunków 
polsko-litewskich tak na Wileńszczyźnie, jak i na forum międzynarodowym. 
W tym miejscu należy podkreślić, że redakcja gazety z ubolewaniem przyjęła 
ustąpienie Augusta Zaleskiego ze stanowiska ministra spraw zagranicznych 
Rzeczypospolitej Polskiej i z rezerwą odnosiła się do nominacji jego następcy, 
pułkownika Józefa Becka40. 

38 Ludwik Abramowicz, Pro domo sua, Przegląd Wileński, 1931, nr 12, s. 6.
39 List M. Römera do L. Abramowicza z 14 IV 1929 r., w: Zbigniew Solak, Listy Michała 

Römera do Ludwika Abramowicza z lat 1908–1938. Cz. III: Lata 1929–1938, Rocznik Biblioteki 
PAN w Krakowie, R. 46: 2001, s. 369.

40 Niespodzianka, Przegląd Wileński, 1932, nr 19, s. 1–2. W artykule poświęconym zmia-
nie na stanowisku szefa dyplomacji wskazywano, że wydarzenie to zaskoczyło opinię publicz-
ną, jednocześnie dodając, że „w demokratycznej Rzeczpospolitej Polskiej od dłuższego czasu 
wszakże zmiany w składzie rządu, wszystkie dymisje i nominacje ministrów są otoczone ta-
jemniczością i są dokonywane bez zgody i wpływu Sejmu”. Autor niepodpisanego artykułu 
podkreślał, że szczególnie w Lidze Narodów „dyplomaci wojskowi w cywilnym przebraniu nie 
cieszą się popularnością [...]”. Szczególnie akcentowano również niechęć do J. Becka ze strony 
przedstawicieli sojuszniczej Francji, którzy mieli wyrażać w związku z tym obawy o trwałość 
sojuszu polsko-francuskiego. Odnosząc się natomiast do stanowiącej przedmiot specjalnego 

137



M a c i e j  Wo j t a c k i [572]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

Szczególne zainteresowanie władz administracyjnych wywołał numer 
szósty z roku 1933, który został zajęty za trzy publikacje. Pierwszą z nich 
był artykuł pt. Iunctim, który omawiał stosunki narodowościowe na Wileń-
szczyźnie w kontekście stosunków polsko-litewskich. Głównym przesłaniem 
tekstu było stwierdzenie, że „Polska jako beatus possidens powinna pierwsza 
wystąpić z inicjatywą wzajemnego porozumienia [...]”. Porozumienie to unie-
możliwiała jednak postawa lokalnych władz. Autor artykułu zarzucał niewy-
mienionym z imienia i nazwiska przedstawicielom władz samorządowych, że 
swym prowokacyjnym zachowaniem w czasie odgrywania hymnu litewskie-
go na odbywającej się w Wilnie akademii ku czci św. Kazimierza wywołali 
wzburzenie wśród miejscowej młodzieży litewskiej. Przypominał również 
o sprawie „katowania przez policję tajną uczniów gimnazjum białoruskiego 
w Nowogródku”41. W ocenie władz administracyjnych stwierdzenia użyte 
w cytowanym artykule były „kłamliwe i fałszywe” i zmierzały do podkopania 
w społeczeństwie zaufania do funkcjonariuszy policji państwowej oraz władz 
samorządowych, czym godziły w polski interes państwowy42. Z podobnymi 
zarzutami spotkał się inny artykuł z tego numeru, pt. Co da ferment wśród 
młodzieży. Poza wskazanymi artykułami zajęciu uległa również drukowana 
w tym samym numerze nowela Bunt pól, której całą treść uznano za wysoce 
podburzającą. W uzasadnieniu swej decyzji starostwo wskazywało, że: „No-
wela ta zamieszczona w piśmie, nie wyłącznie literackim, ale czasopiśmie, po-
święconym sprawom społecznym i politycznym, które czytają wszystkie sfery, 
traci swą wartość jako twór literacki, przestaje być impresją artystyczną, lecz 
staje się informacją, opisem faktu, ubranym w literacką szatę, który w bezkry-
tycznym czytelniku może wywołać refleksję szkodliwą i może stać się podnie-
tą [...] do zbrojnych wystąpień przeciwko policji i wojsku [...]”43. Przedstawio-
ne uzasadnienie zostało zaakceptowane przez władze sądowe, które zajęcie 
pisma zatwierdziły44.

Podobne stanowisko Sąd Okręgowy w Wilnie zajął wobec niemal wszyst-
kich konfiskat od początku roku 1933 do połowy roku 1935. I tak zatwierdzo-
ne zostały zajęcia „Przeglądu Wileńskiego” za artykuły o stosunkach polsko-
litewskich z numeru 9 z roku 1935 za artykuł Dziad przemówił do obrazu, 
numeru 15 z 29 IX 1934 r. Niedola Polesia, numeru 22 z 1934 r. Nowy punkt 

zainteresowania redakcji krajowego periodyku, polityki narodowościowej, podsumowując 
wcześniejsze wywody, stwierdzano: „A już za pewnik można uważać, że polityka narodowoś-
ciowa Polski, tak ściśle związana z jej polityką zagraniczną, żadnej zmianie zasadniczej nie 
ulegnie i z obecnej karkołomnej drogi nie zawróci”.

41 Junctim, Przegląd Wileński, 1933, nr 6, s. 2.
42 LCVA, F. 51-7-1740, k. 183v.
43 Ibid.
44 Ibid., k. 182v.

138



Represje administracyjne wobec „Przeglądu Wileńskiego”...[573]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

widzenia, numeru 11 z 1934 r. Dwa zamachy, numerów 11–12 z 1933 r. Nie-
odpowiedni duch w nieodpowiednim lokalu45.

Jedynie zajęcie numeru szóstego „Przeglądu Wileńskiego” z roku 1934 nie 
spotkało się z aprobatą sędziów, którzy nie doszukali się znamion przestęp-
stwa w zakwestionowanych przez władze administracyjne artykułach, szcze-
gólnie że jeden z nich dotyczył bezpośrednio osoby Marszałka Józefa Piłsud-
skiego. W artykule Point de reveries ocenie poddano zachowanie Marszałka 
w czasie głośnego spotkania z litewskim premierem Voldemarasem w Gene-
wie w grudniu 1927 r. Autor pisał: „[...] a odbiegające jaskrawo od zwyczajów 
dyplomatycznych odezwanie się Marszałka Piłsudskiego o b. premierze litew-
skim prof. Voldemarasie może tylko oburzyć jego zdecydowanych przeciwni-
ków. Traktowanie lekceważąco z góry wyniki pożądane daje jedynie w wypad-
ku, gdy się ma do czynienia z naturą lokalną niewolniczą. Litwini złożyli aż 
nadto dowodów, że nie są skorzy do zginania karku. Można im raczej zarzucić 
zbytnią zaciętość i brak giętkości tak potrzebnej w polityce międzynarodowej. 
Kto jak kto, ale «Musu Zmogus» powinien chyba psychikę narodu litewskiego 
dobrze znać i rozumieć [...]”. Zdaniem cenzora wypowiedź Marszałka została 
przedstawiona w fałszywym świetle. Drugim zajętym w tym samym numerze 
artykułem był tekst pt. Hymny narodowe i państwowe, w którym miało dojść 
do obrazy Mazurka Dąbrowskiego46. 

Stanowisko wileńskiego sądu wyraźnie ilustruje różnicę, jaka zaszła w po-
lityce prasowej obozu pomajowego przed śmiercią Marszałka J. Piłsudskiego 
i po niej. O ile za jego życia krytyczne uwagi dotyczące jego osoby nie stano-
wiły podstawy do zajęcia tytułu, o tyle po jego śmierci, w związku ze swoistą 
mitologizacją jego osoby przez jego politycznych spadkobierców, podobne 
działania stanowiły nie tylko podstawę do konfiskaty, lecz także do likwi-
dacji pisma. Najlepiej tę zmianę ilustrowała sprawa zamknięcia „Dziennika 
Wileńskiego” i pobicia jego dziennikarzy w lutym 1938 r., gdy po publikacji 
Stanisław Cywińskiego o Centralnym Okręgu Przemysłowym w wyniku do-
nosu autorowi artykułu zarzucono znieważenie czci świętej pamięci Marszał-
ka. Doprowadziło to do najścia na redakcję endeckiego dziennika oficerów 
wileńskiego garnizonu, którzy pobili sędziwego S. Cywińskiego oraz właści-
ciela pisma Aleksandra Zwierzyńskiego, a „Dziennik Wileński” przez władze 
administracyjne został zawieszony, a następnie zamknięty47. Na zjawisko to 

45 Ibid., k. 139v, 151v, 162v, 176v.
46 Ibid., k. 171v.
47 Sprawa ta doczekała się dość bogatej literatury, zob. Marcin Kwiecień, Grzegorz Ma-

zur, Sprawa pobicia docenta Stanisława Cywińskiego, Zeszyty Historyczne (Paryż), z. 141: 
2002, s. 116–164; Dariusz Szpoper, Przemysław Dąbrowski, Postępowanie karne przeciwko 
Stanisławowi Cywińskiemu i Aleksandrowi Zwierzyńskiemu. Sprawa zamknięcia „Dziennika 
Wileńskiego” 17 lutego 1938 roku, Gdańskie Studia Prawnicze, t. 19: 2008, s. 235–251; Rafał 

139



M a c i e j  Wo j t a c k i [574]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

zwracali również uwagę w następnych latach publicyści „Przeglądu Wileń-
skiego”. 

DZIAŁALNOŚĆ „PRZEGLĄDU WILEŃSKIEGO” W LATACH 1935–1938
Do gwałtownego pogorszenia się sytuacji krajowego periodyku doszło na 

przełomie lat 1935 i 1936. Pod koniec 1935 r. nowym wojewodą wileńskim 
został pułkownik Ludwik Bociański, który w trakcie swych rządów na Wi-
leńszczyźnie podjął liczne działania represyjne wobec czasopism o charakte-
rze opozycyjnym względem obozu rządowego i jego polityki. W przypadku 
„Przeglądu Wileńskiego”48 działania te pośrednio wpłynęły na decyzję redak-
cji pisma o jego zawieszeniu wiosną 1936 r.

Wydaje się, że czynnikiem, który w istotnym stopniu wpłynął na szczegól-
ne zainteresowanie władz administracyjnych, a w konsekwencji doprowadził 
do intensyfikacji konfiskat organu wileńskich krajowców, były kontakty re-
dakcji pisma z działaczami litewskimi oraz formułowane przez władze admi-
nistracyjne podejrzenia o jego finansowanie przez Republikę Litewską.

Działalność „krajowców” wywołała wówczas żywe zainteresowanie ze 
strony władz centralnych. W dniu 6 IV 1936 r. Władysław Józef Zaleski – na-
czelnik Wydziału Polaków Zagranicą (E.II) w Departamencie Konsularnym 
MSZ – skierował do wojewody wileńskiego Ludwika Bociańskiego pismo 
w sprawie artykułu Trzydziestolecie ideologii krajowej, który został opubliko-
wany w numerze 5 z 14 III 1936 r. Władysław Józef Zaleski zwrócił się z proś-
bą o udzielenie mu informacji na temat faktycznego zasięgu „ruchu krajowe-
go” oraz metod, jakie zostały podjęte „celem zwalczania tych bezsprzecznie 
szkodliwych idei”49.

W odpowiedzi, którą wojewoda wileński skierował do MSZ w dniu 18 IV 
1936 r., sformułowane zostały liczne zarzuty pod adresem redaktora „Przeglą-
du Wileńskiego” oraz wnioski co do dalszej działalności pisma. Po pierwsze, 
zdaniem wojewody „Przegląd Wileński” w opinii społeczeństwa polskiego 
na Wileńszczyźnie uchodził za ekspozyturę interesów państwa litewskiego 
i wspierał wydawaną „zgodnie z dyrektywami i za pieniądze Kowna” na te-
renie państwa polskiego prasę litewską. Dlatego też wydawnictwo miało być 
kierowane przede wszystkim do zamieszkujących tereny północno-wschod-
nie II RP mniejszości narodowych. Natomiast hasła ideologii krajowej służyły 
jedynie jako parawan dla tej działalności50. Po drugie, konsekwencją polityki 
pisma była, w ocenie wojewody, niemal całkowita izolacja L. Abramowicza 

Habielski, Wolność czy odpowiedzialność? Prasa i polityka w II Rzeczypospolitej, Warszawa 
2013, s. 236–238.

48 LCVA, F. 53-23-1827, k. 165–166.
49 Ibid., F. 51-7-1740, k. 110, 111.
50 Ibid., k. 109.

140



Represje administracyjne wobec „Przeglądu Wileńskiego”...[575]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

względem społeczeństwa polskiego na Wileńszczyźnie. Do współpracow-
ników redaktora „Przeglądu Wileńskiego” zaliczeni zostali jedynie adwokat 
Bolesław Szyszkowski i nieznani z imienia ks. Tołłoczko oraz Gulczyński. 
Na łamach pisma publikowali również nieznani przedstawiciele mniejszości 
białoruskiej, litewskiej i żydowskiej. Po trzecie, mimo ograniczonego zasięgu 
oddziaływania i reprezentowanych przez nie idei działalność pisma uznano za 
szkodliwą z punktu widzenia interesów państwa polskiego. W związku z tym 
od grudnia 1935 r. zostało ono poddane wzmocnionemu nadzorowi praso-
wemu oraz podjęto działania zmierzające do jego stałego zawieszenia, czemu 
sprzeciwiły się jednak – jak z ubolewaniem wskazywał wojewoda – władze 
sądowe. Jak podkreślał, opierając się jedynie na suchej literze prawa, nie zaś 
polskiej racji stanu, władze sądowe nie podzieliły jego stanowiska i odmó-
wiły zatwierdzenia konfiskat numerów 1–2 „Przeglądu Wileńskiego” z dnia 
16 I 1936 r.51

Wojewoda wnioskował więc o wywarcie przez Ministerstwo Sprawiedli-
wości odpowiedniego nacisku na władze sądowe w Wilnie w kierunku – jak 
stwierdził – bardziej elastycznej interpretacji obowiązującego k.k. i ściślejszej 
współpracy na odcinku nadzoru prasowego z władzami administracji ogól-
nej52. W piśmie wojewody znalazła się również informacja, że ze względu na 
postawę Sądu Okręgowego w Wilnie zaniechano m.in. konfiskaty numeru 5 
„Przeglądu Wileńskiego” z 1936 r., w którym znalazł się też artykuł będący 
przedmiotem interwencji MSZ.

Powyższa klasyfikacja krajowości mogła być związana z jej wpływami 
wśród innych mniejszości narodowych zamieszkujących tzw. kresy. W oce-
nie działań podjętych wobec „Przeglądu Wileńskiego” na początku 1936 r. 
szczególną uwagę zwracano na współpracę z redakcją pisma przedstawicieli 
białoruskiej Chrześcijańskiej Demokracji, której organem była „Białoruska 
Krynica”. Grupa ta, jak wskazywano, wypowiadała się za ustępstwami tery-
torialnymi ze strony Rzeczypospolitej Polskiej i przyłączeniem terytoriów 
zamieszkiwanych przez Białorusinów do państwa litewskiego. Wśród współ-
pracowników pisma wymieniano wówczas zmarłego w 1935 r. posła Albina 
Stepowicza oraz ówczesnego prezesa Białoruskiego Towarzystwa Naukowego 
Antoniego Nowinę-Łuckiewicza53. Wyrazem tej współpracy były liczne, wyżej 
wymienione, artykuły na łamach „Przeglądu Wileńskiego” poświęcone statu-
sowi mniejszości białoruskiej, podkreślające konflikty o charakterze religij-
nym między prawosławnymi a katolikami, teksty konfiskowane przez władze 
administracyjne54.

51 Ibid., k. 109–109v.
52 Ibid., k. 109v.
53 Ibid., k. 109.
54 Ibid., k. 109v.

141



M a c i e j  Wo j t a c k i [576]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

W tym miejscu należy wspomnieć o jeszcze jednym dokumencie, skiero-
wanym w styczniu 1936 r., przez Wydział Społeczno-Polityczny Wileńskiego 
Urząd Wojewódzkiego do wileńskiego starostwa grodzkiego, którego analiza 
pozwala dokładnie omówić działania podejmowane względem pisma przez 
organy lokalnej administracji państwowej. W piśmie tym, powołując się na 
zarządzenie wojewody wileńskiego z 11 I 1936 r. w sprawie wzmocnienia 
nadzoru prasowego, naczelnik wydziału społeczno-politycznego w Urzędzie 
Wojewódzkim Alfred Birkenmayer55 zwracał się do starostwa o wystąpienie 
do władz prokuratorskich z wnioskiem o zawieszenie działalności „Przeglądu 
Wileńskiego”. Starosta grodzki sformułował i skierował tenże wniosek na po-
czątku lutego 1936 r. Jego podstawą było podejrzenie, że pismo redagowane 
przez L. Abramowicza „jest finansowane i inspirowane przez czynniki obce”. 
Poza tym odwoływano się w nim także do materiałów uzasadniających konfi-
skaty pisma na przestrzeni roku 1935. Został on jednak odrzucony przez Sąd 
Okręgowy w Wilnie, podobnie jak wniosek o konfiskatę numeru 1, 2 i 3 pisma 
z tegoż roku56. 

Informacje te należy również skonfrontować z opinią na temat tych wyda-
rzeń, którą przedstawił redaktor „Przeglądu Wileńskiego”. W pierwszym, po 
wznowieniu działalności wydawniczej pisma, numerze z 29 I 1937 r. L. Abra-
mowicz pisał, że numer 5 z 14 III 1936 r. został skonfiskowany w tym samym 
czasie, kiedy on był odwożony do szpitala57. Z negatywną oceną cenzury mia-
ły się spotkać artykuły: Nierówne warunki M. Nowińskiego; Równość ponad 
prawem – B. Szyszkowskiego oraz Dziesięciolecie litewskiego tow. św. Kazimie-
rza. Jak informował redaktor „Przeglądu Wileńskiego”, w wyniku rozprawy 
wszelkie zarzuty wniesione przeciwko niemu zostały oddalone. Protokołu ze 
wspomnianej przez L. Abramowicza rozprawy nie udało się jednak odnaleźć 
w trakcie kwerendy, trudno więc określić charakter zarzutów postawionych 
redaktorowi „Przeglądu Wileńskiego”. Podkreślić jednak należy, że w dalszej 
części swego listu do czytelników L. Abramowicz wskazywał ogólnie na wiele 
kwestii pierwszorzędnych, które jest zmuszony pominąć milczeniem58.

Nieudana próba zawieszenia działalności wydawniczej trybuny wileń-
skich krajowców przez wojewodę Ludwik Bociańskiego powinna być jednak 
rozpatrywana w kontekście działań podejmowanych przez administrację rzą-
dową względem pozostałych pism polskich wychodzących w Wilnie w mię-
dzywojniu, szczególnie po zamachu majowym. W wyniku przeprowadzonych 
badań można wnioskować, że proces wzmożenia nadzoru nad prasą dotyczył 
także innych gazet wydawanych w Wilnie w omawianym okresie. Podstawą 

55 A. Notkowski, op.cit., s. 232.
56 LCVA,  F. 51-7-1740, k. 126.
57 L. Abramowicz, Do czytelników, Przegląd Wileński, 1937, nr 1–2, s. 1.
58 Ibid.

142



Represje administracyjne wobec „Przeglądu Wileńskiego”...[577]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

objęcia nim każdego z pism był jego stosunek do rządu. „Przegląd Wileński” 
został zakwalifikowany przez władze lokalnej administracji rządowej jako pis-
mo, które odnosi się do rządu z rezerwą i niejednokrotnie w ostry sposób kry-
tykuje działalność oraz jego politykę zarówno na forum międzynarodowym, 
jak i wewnętrznym. Poza „Przeglądem Wileńskim” do pism polskich objętych 
specjalnym nadzorem należały m.in. dwa poczytne dzienniki: „Słowo”, które 
w połowie roku 1936 zaczęło przechodzić na pozycje opozycyjne względem 
rządu, oraz narodowodemokratyczny „Dziennik Wileński”59, który na prze-
strzeni lat 1926–1938 bezsprzecznie był najczęściej konfiskowanym polskim 
pismem w Wilnie.

Z początkiem 1937 r., wraz z poprawą zdrowia, L. Abramowicz powrócił 
do wydawania „Przeglądu Wileńskiego”60. Jednakże w wyniku objęcia pisma 
specjalnym nadzorem spadła liczba wydawanych numerów krajowego perio-
dyku. O ile więc jeszcze w roku 1935 wydano 23 numery „Przeglądu Wileń-
skiego”, to w kolejnych trzech latach łącznie do rąk czytelników dotarło je-
dynie 19 numerów czasopisma. Pismo wychodziło nieregularnie w objętości 
ośmiu stron.

W tym czasie nastąpiła też intensyfikacja represji prasowych, które były jed-
ną z głównych przyczyn ostatecznego upadku periodyku. Wskazują na to wy-
raźnie protokoły zajęć czasopisma z lat 1937–1938, z których niezbicie wynika, 
że jedynie numer drugi „Przeglądu Wileńskiego” z 1938 r. omawiający nawią-
zanie stosunków dyplomatycznych między Rzeczpospolitą Polską a Republiką 
Litewską nie został skonfiskowany przez władze administracyjne. W numerze 
tym redaktor pisma, mimo negatywnej oceny ultimatum postawionego przez 
państwo polskiej Litwie, wyrażał nadzieję na poprawę stosunków między oby-
dwu państwami, a szczególnie między mieszkańcami Kowna i Wilna61.

Natomiast zajęte przez wileńskiego starostę grodzkiego zostały pozostałe 
numery „Przeglądu Wileńskiego” z tego okresu. Już pierwszy numer pisma 
z 1937 r., wydany po prawie rocznej przerwie, został skonfiskowany za tre-
ści zawarte w trzech artykułach: Z historii walki o język wykładania historii 
i geografii w gimnazjach mniejszościowych; Pod rozwagę nauczycielstwa i kle-
ru oraz Niedorzeczności dążeń nacjonalistycznych62. Konfiskata ta została za-

59 W tzw. ściśle tajnym memoriale wojewody wileńskiego z lutego 1936 r. znajdujemy in-
formację o rozciągnięciu  specjalnego nadzoru na wymienione dzienniki. Zob. Ściśle tajny me-
moriał wojewody wileńskiego Bociańskiego z dn. 11 lutego 1936, Kaunas 1939, s. 24.

60 List M. Römera do L. Abramowicza z 3 V 1937 r., w: Z. Solak, Listy Michała Römera do 
Ludwika Abramowicza z lat 1908–1938. Cz. III: Lata 1929–1938, s. 410.

61 Otwarcie granicy, Przegląd Wileński, 1938, nr 2, s. 1.
62 H.B., Z historii walk o język i wykładania historii i geografii w gimnazjach mniejszościo-

wych, ibid., 1937, nr 1, s. 1–3; Pod rozwagę nauczycielstwa i kleru, ibid., s. 3–4; Niedorzeczności 
dążeń nacjonalistycznych, ibid., s. 6–7; LCVA, F. 51-7-1740, k. 116–116v.

143



M a c i e j  Wo j t a c k i [578]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

twierdzona przez Sąd Okręgowy w Wilnie na posiedzeniu w dniu 25 II 1937 r. 
W uzasadnieniu wskazywano, że autorzy, którzy zarzucali władzom polskim 
odwetowe działania względem organizacji litewskich na Wileńszczyźnie oraz 
podważali prawo Polski do ziem suwerennie polskich, swymi działaniami 
mogli wywołać niepokój publiczny, za co podlegali ściganiu na podstawie art. 
170 k.k.63 Podobne zarzuty legły u podstawy konfiskaty, kolejnego numeru 
czasopisma z 21 II 1937 r.64 

Konfiskaty „Przeglądu Wileńskiego” w zasadniczy sposób wpływały na 
jego dostępność wśród czytelników. Do 1935 r. przeważała cenzura represyj-
na, jednakże w kolejnych latach zdarzały się przypadki cenzury prewencyjnej 
i wydawnictwo było konfiskowane najczęściej w siedzibie redakcji mieszczą-
cej się w mieszkaniu L. Abramowicza. Wynikało to z tego, że po objęciu cza-
sopisma specjalnym nadzorem prasowym wszystkie jego numery musiały być 
przed rozpowszechnianiem przesłane do Wydziału Prasowego w Starostwie 
Grodzkim. W wypadku zakwestionowania treści numeru podlegał on natych-
miastowemu zajęciu. Z pewnością taką praktykę zastosowano w odniesieniu 
do numerów 3, 4, 6, 7, 8 z roku 1937 oraz numeru 1 z roku 193865. W przypad-
ku pozostałych numerów z tego okresu konfiskaty następowały już po wyda-
niu numeru, który docierał do części czytelników i prenumeratorów. 

Jednakże nie we wszystkich przypadkach zarządzenie o zajęciu „Przeglą-
du Wileńskiego” spotykało się z akceptacją Sądu Okręgowego w Wilnie, który 
odrzucił m.in. argumentację dotycząca zajęcia numeru 6 „Przeglądu Wileń-
skiego” z roku 1937. Sędziowie uznali, że przedstawione w artykule pt. Po-
kój czy wojna treści nie wyczerpywały znamion przestępstwa przewidzianych 
w art. 170 k.k., a także nie przekraczały przyjętych ram krytyki władz samo-
rządowych i ich działań66.

Podkreślić również należy, że czytelnicy pisma zostali wprowadzeni 
w błąd przez redakcję odnośnie do charakteru zajęcia numeru 8 z 6 listopada 
i 9 z 16 grudnia tegoż roku oraz decyzji sądu w sprawie tych konfiskat. Z wy-
ciągów z protokołów z posiedzeń Sądu Okręgowego w Wilnie jednoznacznie 
wynika, że konfiskata obydwu numerów została zatwierdzona. Numer 8 z 6 XI 
1937 r. uległ konfiskacie za artykuł pt. Na marginesie życia litewskiego, w któ-
rym zdaniem Sądu redakcja „podała niezgodne z prawdą informacje o po-
wodach aresztowania Staszysa, a nadto artykuł ten w całości zawiera tenden-
cyjne zgrupowanie materiałów, dotyczących wewnętrznego życia litewskiego 
w Polsce”67. Również w numerze 9 z 16 XII 1937 r. przedmiotem konfiskaty 

63 LCVA, F. 51-7-1740, k. 115–115v.
64 Ibid., k. 95.
65 Ibid., k. 27v, 50, 55, 62, 82–82v, 90v.
66 Ibid., k. 61.
67 Ibid., k. 45, 50.

144



Represje administracyjne wobec „Przeglądu Wileńskiego”...[579]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

były dwa artykuły podejmujące kwestie działalności organizacji mniejszoś-
ciowych, szczególnie litewskich na Wileńszczyźnie. Informacje przedstawio-
ne przez publicystów pisma o ograniczaniu praw politycznych i obywatelskich 
mniejszości litewskiej, w tym nauczania w języku litewskim, oraz o skazaniu 
byłego prezesa Litewskiego Komitetu Narodowego w Wilnie Konstantego Sta-
szysa, zostały uznane przez Sąd Okręgowy w Wilnie za fałszywe. Sąd przychy-
lił się więc do konfiskaty artykułów z dwóch ostatnich numerów „Przeglądu 
Wileńskiego” z 1937 r., „dopatrując się cech przestępstwa z art. 170 k.k.”68. Na-
tomiast redakcja pisma w numerze 2 z 15 IV 1938 r. przekazała czytelnikom 
informację, że konfiskatę „dwóch ostatnich numerów z roku ubiegłego (to jest 
NrNr 8 i 9) Sąd Grodzki uchylił, uniewinniając redaktora”69.

Również w przypadku dwóch numerów „Przeglądu Wileńskiego”, numeru 
3 z 29 maja i ostatniego w historii tego krajowego czasopisma z 6 X 1938 r., Sąd 
przychylił się do wniosków starostwa o jego zajęcie. Konfiskaty dotyczyły arty-
kułów omawiających działalność Kościoła katolickiego wśród prawosławnych 
oraz przedstawiających status mniejszości białoruskiej w państwie polskim70.

Powyższe działania podejmowane ze strony władz administracyjnych 
wpłynęły na częstotliwość wydawania „Przeglądu Wileńskiego” oraz przyczy-
niły się do pogorszenia i tak złej sytuacji finansowej czasopisma. 

Wśród publicystów krajowego periodyku w jego ostatnim etapie dzia-
łalności wydawniczej dominowało przekonanie, że nowa represyjna polity-
ka władz administracyjnych jest efektem zmian w obozie rządzącym, które 
zaszły po roku 1935. Bolesław Szyszkowski w swym artykule omawiającym 
wpływ tych zmian na organ krajowców pisał: „Ten kurs polityczny w Wileń-
szczyźnie, do którego opozycyjnie odnosił się «Przegląd», nie był znany tu-
taj za życia Marszałka Piłsudskiego, lecz powstał w pewnym czasie po jego 
zgonie. I wówczas dopiero rozpoczęły się systematyczne konfiskaty «Przeglą-
du Wileńskiego», aczkolwiek ideologia pisma nie uległa żadnej zmianie. Ten 
«nowy kurs» należy przypuszczalnie tłumaczyć oryginalną wykładnią testa-
mentu ś.p. Marszałka. Trudno tylko zrozumieć, dlaczego za życia Marszałka 
podobny kurs nie był dopuszczalny, no i «Przegląd Wileński» mógł swobod-
nie wychodzić”71.

68 Ibid., k. 31, 32v.
69 Od Wydawnictwa, Przegląd Wileński, 1938, nr 2, s. 8.
70 LCVA, F. 51-7-1740, k. 2, 3v, 16.
71 B[olesław] Szyszkowski, Konfiskaty, Przegląd Wileński, 1938, nr 4–5, s. 3. Również 

we wcześniejszych numerach „Przeglądu Wileńskiego” z lat 1936–1938 pojawiały się podobne 
refleksje. Kolejną cezurą, która – jak podkreślano na łamach krajowej trybuny – negatywnie 
wpłynęła na stosunki z miejscową administracją, było objęcie funkcji premiera przez Felicjana 
Sławoja-Składkowskiego, który zastąpił na tym stanowisku pochodzącego z „kraju” Mariana 
Zyndrama-Kościałkowskiego. Zob. Zamiast artykułu wstępnego, ibid., 1936, nr 4, s. 1; Bolesław 
Szyszkowski, Zwrotniczy – zawinił, ibid., 1938, nr 2, s. 6–7.

145



M a c i e j  Wo j t a c k i [580]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

Drugim czynnikiem, który szczególnie często akcentowali publicyści 
krajowego periodyku, była kulturowa obcość władz administracyjnych, któ-
re w znakomitej większość miały się składać z napływowych urzędników. 
W tym kontekście szczególnie ciekawy jest przypadek konfiskaty numeru 3 
z 23 III 1937 r. Podstawą zajęcia pisma był artykuł O kulturę, w którym zda-
niem cenzora doszło do obrazy władz państwowych. W tekście pojawiły się 
bowiem ustępy, które podważały legitymację władzy miejscowej administracji 
państwowej, wskazując na jej napływowy czy wręcz obcy charakter, względem 
miejscowego społeczeństwa. W ocenie autora artykułu „[...] przedstawiciele 
władzy na terenie Wileńszczyzny, jako osoby nie tutejszego pochodzenia, nie 
mogą wczuć się w psychikę tutejszego społeczeństwa i chcą w sposób swoi-
sty narzucić kulturę [...]”. Środkami nacisku na miejscową ludność w ocenie 
publicysty „Przeglądu Wileńskiego” były areszty i konfiskaty, które prowadzić 
miały do tworzenia się swoistego intelektualnego podziemia, o znacznie szer-
szym zasięgu niż ograniczana w swej swobodzie prasa. W tym samym tekście 
porównano ówczesne działania wileńskich administracji do represji stosowa-
nych przez władze carskie72.

W przeciwieństwie do pozostałych omawianych przypadków w przywoły-
wanych materiałach archiwalnych poświęconych „Przeglądowi Wileńskiemu” 
nie ma protokołu z posiedzenia Sądu Okręgowego w Wilnie, na którym roz-
patrywano konfiskatę tego numeru. Sądzić jednak można, że fakt, iż redak-
cja pisma nie poinformowała szczegółowo czytelników o jego decyzji – tak 
jak to było w przypadku konfiskat, których zasadność była kwestionowana 
przez władze sądowe – pozwala sądzić, że zajęcie pisma zostało zatwierdzone. 
Wydaje się bowiem, że numer ten został zajęty jeszcze przed rozpowszech-
nieniem. Wynikało to z charakteru czynu zarzucanego autorowi pisma. Jak 
wskazywał Michał Pietrzak, Sąd Najwyższy w roku 1930 stanął na stanowisku, 
że dla zaistnienia zniewagi wystarczało, że „znieważające oświadczenie doszło 
do wiadomości osoby pokrzywdzonej”73.

Podobne opinie w nieco bardziej zawoalowanej formie pojawiły się w fe-
lietonie pt. Tutejszewicz i Nalotnicki autorstwa B. Szyszkowskiego, którego ar-
tykuły były szczególnie często konfiskowane. Tekst ten, utrzymany w formie 
dialogu, przedstawiał charakterystyczny dla Wilnian sposób postrzegania 
przybyszów z pozostałych dzielnic Rzeczpospolitej jako ludności napływowej 
nie potrafiącej zrozumieć miejscowej specyfiki wyrażającej się przede wszyst-
kim w krajowości74. 

72 LCVA, F. 51-7-1740, k. 90v.
73 Michał Pietrzak, Reglamentacja wolności prasy w Polsce, Warszawa 1963, s. 142.
74 Bolesław Szyszkowski, Tutejszewicz i Nalotnicki, Przegląd Wileński, 1937, nr 8, s. 6–7.

146



Represje administracyjne wobec „Przeglądu Wileńskiego”...[581]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

W ostatnim – jak pokazała historia – podwójnym numerze pisma z 6 X 
1938 r. w kilku zdaniowym wstępniaku pod znamiennym tytułem Pożegnanie 
L. Abramowicz stwierdzał, że z jednej strony choroba, a z drugiej liczne konfi-
skaty pisma w ostatnich latach zmuszają go do zamknięcia pisma75. Deklarację 
tę należy skonfrontować z odnalezionym dokumentem z końca 1938 r. Pismo 
z 17 XII 1938 r. zostało opieczętowane stemplem „Przeglądu Wileńskiego” 
i było kierowane do wileńskiego starosty grodzkiego w związku ze zmianą 
jesienią tegoż roku przepisów o prawie prasowym. Z treści dokumentu pod-
pisanego przez L. Abramowicza wynika, że działalność pisma mimo decyzji 
ogłoszonej w numerze z października nie została definitywnie zawieszona. 
W swej deklaracji L. Abramowicz potwierdzał bowiem, że nadal pełni funkcję 
wydawcy i redaktora odpowiedzialnego „Przeglądu Wileńskiego” oraz odpo-
wiada wszystkim wymaganiom określonym w Dekrecie Prezydenta Rzeczy-
pospolitej o prawie prasowym z dnia 21 XI 1938 r.76 Można więc wnioskować, 
że „ostatni Mohikanin” krajowości nosił się z zamiarem wznowienia działal-
ności pisma, co ostatecznie uniemożliwiła choroba i śmierć 9 III 1939 r.77 

PODSUMOWANIE
Ponad trzy dekady działalności prasy krajowej w Wilnie zakończyły się 

z dniem wydania ostatniego numeru „Przeglądu Wileńskiego” 6 X 1938 r. 
W okresie tym idea krajowa reprezentowana była tak na łamach codziennych 
pism informacyjnych, takich jak „Gazeta Wileńska” i „Gazeta Krajowa”; tygo-
dników opinii – przede wszystkim omawianego „Przeglądu Wileńskiego”, jak 
i pism naukowych, wśród których wymienić należy przede wszystkim „Włóczę-
gę” i „Źródła Mocy”78. Wśród czasopism krajowych dominowały tytuły wyda-
wane w języku polskim, jednakże nie można zapominać, że idea ta miała swych 
zwolenników również wśród przedstawicieli ludności białoruskiej i litewskiej. 
Odniesienia do koncepcji krajowej pojawiały się także w prasie litewskiej, Ri-
mantas Miknys wskazuje m.in. na artykuły M. Römera w „Głosie Litwy”79; nie 

75 L. Abramowicz, Pożegnanie, ibid., 1938, nr 4–5, s. 1.
76 LCVA, „Korespondencja z Komendą Policji Państwowej w sprawie udzielenia opinii 

o właścicielach drukarń, zajęciach czasopism i inne (1936–1939)”, F. 53-23-3090, k. 101.
77 O tym, że to właśnie stan zdrowia redaktora „Przeglądu Wileńskiego” uniemożliwia jego 

wydawanie w dotychczasowej częstotliwości, redakcja pisma informowała na początku 1938 r. 
Zob. Od Wydawnictwa, Przegląd Wileński, 1938, nr 1, s. 8. Por. B.W.Ś. [Bolesław Wit-Święci-
cki], Ludwik Abramowicz nie żyje, Kurier Powszechny z 12–13 III 1939 r., s. 1.

78 Przemysław Dąbrowski, „W poszukiwaniu syntezy”. Krajowość i próby znalezienia „op-
tymalnego” wyjścia dla rozwiązania konfliktu polsko–litewskiego w okresie dwudziestolecia mię-
dzywojennego na łamach wileńskiego „Włóczęgi” (1932–1936), Studia Prawnoustrojowe, t. 26, 
Olsztyn 2014, s. 35–47.

79 Rimantas Miknys, Michał Römer i krajowcy o koncepcji państwowości Litwy w latach 
1922–1940, [in:] Krajowość – tradycje zgody narodów w dobie nacjonalizmu, s. 94–95.

147



M a c i e j  Wo j t a c k i [582]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

można wykluczyć, że podobne treści pojawiały się również w prasie białoruskiej. 
Dokładne określenie recepcji idei „krajowej” w prasie mniejszości narodowych 
zamieszkujących ziemie „kraju” wymaga jednak dalszych badań. 

Z perspektywy przeprowadzonych rozważań można wskazać na kilka 
podstawowych czynników, które wpłynęły na ograniczony zasięg krajowości, 
szczególnie w latach trzydziestych XX w., czym przyczyniły się do upadku 
prasy reprezentującej ten nurt polityczny na ziemiach północno-wschodnich 
II Rzeczpospolitej.

Po pierwsze, pod koniec lat trzydziestych XX w. idea krajowa oraz krajow-
cy jako środowisko stanowili anachroniczny refleks tradycji Wielkiego Księ-
stwa Litewskiego. Różnice w interpretacji wspólnej przeszłości, teraźniejszości 
i przyszłości nie sprzyjały szerszemu odbiorowi idei, tak wśród Polaków, jak 
i Litwinów. Wyraźnie obrazuje to niski nakład pisma i mapa jego odbiorców, 
wskazująca na ograniczony zasięg jego oddziaływania.

Po drugie, podkreślić również należy wyraźne podziały wśród samych 
krajowców, wynikające z różnego postrzegania stosunków polsko-litewskich. 
Widoczne były one przez cały okres międzywojenny. Do grona tych, którzy 
w różny sposób określali się krajowcami, można bowiem zaliczyć wielu publi-
cystów „Kuriera Wileńskiego” i „Słowa”, wyraźnie jednak stojących w opozycji 
do poglądów redaktora „Przeglądu Wileńskiego”. Być może takie opinie były 
podstawą sformułowanego przez władze administracyjne wniosku o niewiel-
kiej skali poparcia dla poglądów prezentowanych przez „Przegląd Wileński” 
wśród wileńskiej inteligencji.

Po trzecie, jednym z najważniejszych ograniczeń w recepcji ruchu krajo-
wego na ziemiach północno-wschodnich II Rzeczypospolitej były przedsta-
wione w tym tekście represje administracyjne. Mimo stałego negatywnego 
stosunku grupy krajowców skupionych wokół „Przeglądu Wileńskiego” do 
polityki wschodniej II Rzeczypospolitej pismo do połowy lat trzydziestych 
nie podlegało poważniejszym rygorom administracyjnym, a nieliczne konfi-
skaty nie wpływały na jego działalność. Diametralne zmiany w stosunku nie 
tylko do „Przeglądu Wileńskiego”, lecz także ogólnie wszelkiej prasy o cha-
rakterze opozycyjnym w Wilnie, nastąpiły na przełomie lat 1935 i 1936, kiedy 
nowym wojewodą wileńskim został pułkownik L. Bociański. Polityka nowego 
wojewody wileńskiego, której swoistym manifestem było cytowane pismo do 
ministra spraw wewnętrznych z lutego 1936 r., przyczyniła się do wzmożenia 
represji administracyjnych względem pisma. Jednakże ogólny charakter tych 
zarządzeń nie pozwala na wyciągnięcie wniosku, że to właśnie „Przegląd Wi-
leński” był poddany szczególnego rodzaju represjom, które podjęto wówczas 
także wobec działających w Wilnie organizacji litewskich. Podkreślić również 

148



Represje administracyjne wobec „Przeglądu Wileńskiego”...[583]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

należy, że działania te spotkały się z licznymi protestami prasy wileńskiej80, 
która podobnie jak „Przegląd Wileński” poddana była, szczególnie po roku 
1935, porównywalnym szykanom ze strony władz administracyjnych. Nie 
można więc przyjąć, że działania podejmowane względem krajowego perio-
dyku stanowiły istotne odstępstwo od praktyk stosowanych przez obóz poma-
jowy wobec czasopism o charakterze opozycyjnym.

80 Cat [Stanisław Mackiewicz], Deklaracja mniejszościowa a proces Staszysa, Słowo z 6 XI 
1937 r., s. 1; J.M. [Józef Mackiewicz], Rzeczoznawcy „sprawy litewskiej”, ibid. z 20 II 1938 r., 
s. 1; Cat [Stanisław Mackiewicz], O gest w polityce litewskiej, ibid. z 24 III 1938 r., s. 1.

Nadesłany 8 XII 2015
Nadesłany po poprawkach recenzyjnych 7 X 2016

Zaakceptowany 31 X 2016

Dr Maciej Wojtacki
Instytut Prawa i Administracji Obronnej
Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
e-mail: mawojta@wp.pl

ADMINISTRATIVE REPRESSALIEN GEGEN DEN „PRZEGLĄD WILEŃSKI” 
VON LUDWIG ABRAMOWICZ IN DEN 1930ER JAHREN. EIN BEITRAG  

ZUR PRESSEPOLITIK DES PIŁSUDSKI-LAGERS

Zusammenfassung

Schlüsselwörter: staatliche Verwaltung, Zweite Republik, polnische Presse, Wilna, 
Landsleute-Wesen, nationale verhältnisse, Zensur

Der Artikel widmet sich der Besprechung von administrativen Repressalien, die 
in der Zwischenkriegszeit durch ein Organ der staatlichen Lokalverwaltung gegen 
den von Ludwik Abramowicz herausgegebenen „Przegląd Wileński” angewandt wur-
den, ein Organ des lokalen Milieus der sog. „Landsleute” (krajowcy). Zum rechten 
Verständnis des im Titel angesprochenen Problems wird in der Einleitung die Ge-
schichte sowohl der Landsleute-Bewegung als auch des „Przegląd Wileński” in den 
ersten Jahren seiner Tätigkeit vor dem 1. Weltkrieg skizziert.

Die wesentlichen Ausführungen betreffen aber die Geschichte der Zeitung zwi-
schen den Kriegen und vor allem in den dreißiger Jahren des 20. Jahrhunderts. Wie im 
Text gezeigt wird, konzentrierte sich die Aufmerksamkeit der Behörden vor allem auf 
Artikel zu den polnisch-litauischen Beziehungen und den Nationalitätenproblemen 

149



M a c i e j  Wo j t a c k i [584]

w w w . z a p i s k i h i s t o r y c z n e . p l

Administrative repressions against „Przegląd Wileński”  
by Ludwik Abramowicz in the 1930s: the contribution  

to the press policy of the post-May camp

Summary

Key words: state administration, the Second Polish Republic, the Polish press, Vil
nius, the movement of the Krajowcy, ethnic relations, censorship

The article is devoted to the description of administrative repressions undertaken 
by the bodies of the state administration in Vilnius in the interwar period against 
„Przegląd Wileński” – the local paper of the political group of Fellow Countrymen 
[the Krajowcy] issued by Ludwik Abramowicz. In order to present correctly the prob-
lem mentioned in the title of the article,  the history of the Krajowcy and „Przegląd 
Wileński” in the first years of their activity prior to WWI was outlined in the intro-
duction.

The author concentrated mainly on the interwar history of the paper – particu-
larly in the 1930s, when the confiscations of the newspaper became more frequent 
(the first cases had taken place at the end of the 1920s). As was indicated in the article, 
the attention of the administrative authorities was concentrated mainly on articles 
devoted to the Polish-Lithuanian relations and ethnic problems in the north-east ter-
ritories of the Second Polish Republic. Their intensification after 1935 was caused by 
the actions of the new voivode of Vilnius Colonel Ludwik Bociański, whose aim was 
to censor „Przegląd Wileński”. As a result, the newspaper was subject to preventive 
censorship, which affected the political activity and distribution of the paper of the 
Krajowcy. As the author underlined in the conclusion, the administrative repressions 
did not contribute directly to the closure of „PrzeglądWileński” as similar practices 
were used in reference to the majority of the Vilnius periodicals which opposed the 
post-May authorities.

in den nordöstlichen Gebieten der Zweiten Republik. Deren Verstärkung nach 1935 
hatten ihre Ursache im Vorgehen des neuen Wojewoden von Wilna, Oberst Ludwik 
Bociański, der den „Przegląd Wileński” einer besonderen Presseaufsicht zu unter-
ziehen versuchte. In der Folge wurde die Zeitung einer Vorzensur unterworfen, die 
auf die Tätigkeits- und Verbreitungsmöglichkeiten des Sprachrohrs der „Landsleute” 
wesentlichen Einfluss nahm. Im Schlusswort wird betont, dass die Repressalien der 
Verwaltung zwar eine lästige Praxis darstellten, aber nicht unmittelbar zur Schließung 
des „Przegląd Wileński” beitrugen, zumal ähnliche Maßnahmen gegen die Mehrheit 
der Wilnaer Zeitschriften ergriffen wurden, die in Opposition gegen die Regierungen 
des Piłsudski-Lagers standen.

150


